گروه علوم تغذیه

تغذیه کاربردی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
  موضوع تدريس  تغذیه کاربردی مدت تدریس    
  پيش نياز  ندارد فراگيران  رزیدنت فک و صورت  
  مقطع  تخصص دندانپزشکي ساعات تدريس  (10) ساعت نظري    و    ()  ساعت عملي  
  تعداد جلسات  7  جلسه 1.5 ساعته (ده ساعت)   محل اجرا

دانشکده پزشکی

 
  نوع واحد  نظري (ده ساعت نظري) و عملي () تعداد واحد   1                          
  مدرس  دکتر محسن  نعمتی  سال تحصیلی
   

هدف كلي :

آشنایی دانشجویان با مبانی پایه تغذیه و همچنین تغذیه کلینیکال بیماران جراحی

 

 

اهداف اختصاصي:

انتظار می رود دانشجو درپایان ترم بتواند:

  1. نحوه محاسبه انرژی در بیماران بد حال و بستری در ICU را شرح دهد .
  2. مباحث عمومی تغذیه را توضیح دهد.
  3. اندیکاسیون های تغذیه روده ای را توضیح دهد .
  4. تغذیه روده ای را تعریف کند.
  5. عوارض همراه با تغذیه روده ای را توضیح دهند.
  6. اندیکاسیون های تغذیه پرنترال را توضیح دهد.
  7. تغذیه پرنترال را تعریف کند.
  8. عوارض همراه با تغذیه پرنترال را توضیح دهند..

زمان: سه شنبه ها 

محتوا و نحوه ارائه آن:

 
رديف تاريخ موضوع (هدف کلی هر جلسه) مجري يا مجريان
جلسه اول 95.10.11 انرژی و اجزاء آن -  چاقی و عوارض آن دکتر نعمتي
جلسه دوم 95.10.15 سوء تغذیه بيمارستاني –ارزیابی در ICU دکتر مهدی زاده
جلسه سوم 95.10.18 اندیکاسیون های تغذیه روده ای دکتر مهدی زاده
جلسه چهارم 95.10.22 محصولات تغذیه روده ای – نحوه تجویز -مانیتورینگ دکتر مهدی زاده
جلسه پنجم 95.10.25 اندیکاسیون های تغذیه جانبی دکتر مهدی زاده
جلسه ششم 95.10.29 محصولات تغذیه وریدی – نحوه تجویز -مانیتورینگ دکتر مهدی زاده
جلسه ششم 95.11.02 نکات کاربردی و عملی مربوط به تغذیه روده ای و جانبی دکتر نعمتی
جلسه هفتم   امتحان کتبي و ارائه سخنراني دکتر نعمتي

روشهاي تدريس :

 روش هاي آموزشي سخنراني و بحث گروهی استفاده مي شود.  

مواد آموزشي(وسايل کمک آموزشي):

ويدئو پروژكتور براي نمايش اسلايد، وايت بورد و ماژيك، نمونه هاي رسانه هاي آموزشي توليد شده در سال هاي قبل ،رایانه  

وظايف و تکاليف دانشجو :

-حضور در كلاس

- مشاركت فعال و پاسخ به پرسشهاي مطرح شده ان در تمام مراحل جلسه آموزشي

- انجام پروژهای مربوطه(ارائه سخنرانی)

روش هاي آموزشي تعليمي و مشاركتي و شيوه هاي آموزشي پرسش و پاسخ، بحث در گروه بزرگ و سخنراني استفاده مي شود. 

مواد آموزشي(وسايل کمک آموزشي):

ويدئو پروژكتور براي نمايش اسلايد، وايت بورد و ماژيك، نمونه هاي رسانه هاي آموزشي توليد شده در سال هاي قبل ،رایانه  

وظايف و تکاليف دانشجو :

-حضور در كلاس

- مشاركت فعال و پاسخ به پرسشهاي مطرح شده ان در تمام مراحل جلسه آموزشي

- انجام پروژهای مربوطه

ارزشيابي :

1 .  روشهای ارزشيابي دانشجویان در طول ترم :

- 40  درصد  نمره برمبناي تهیه و  ارايه dissertation   (تحویل فایل word و ارئه Power point)

- 10 درصد  نمره مربوط به حضور مستمر در کلاس

2 .  روشهای ارزشيابي دانشجویان در پایان ترم :

-50 در صد  بر اساس نمره اکتسابي از امتحان (تشریحی: با پاسخهای کوتاه)

منابع:

Mahan LK, Escott-Stump S. Krause's food, nutrition, & diet therapy: Saunders Washington; 2008                               -

منابع دندانپزشکي